header image

Soil is sexy, nertsen zijn leuk en kalfjes zijn schattig!

Posted by: | 25 September 2011 | 16 Comments |

Afgelopen weken waren weer eens lekker druk voor mij. Ik heb opnieuw camera’s opgezet bij de nertsen om ze weer te kunnen observeren nu ze ouder zijn. Met 20 weken zijn ze al een stuk volwassener en is de kans op agressiever gedrag waarnemen groter. Niet goed natuurlijk voor de individuele nertsen als ze agressief zijn naar elkaar, maar het is wel de manier om te kunnen onderzoeken wat nu precies het verschil tussen hun spelgedrag en agressief gedrag is. Dat is namelijk mijn doel. Voor diegenen die het nog niet hadden gelezen in een eerdere blog van mij: het spelgedrag en agressieve gedrag lijkt dus sterk op elkaar en daarom is een scheiding in die gedragingen hard nodig. Op die manier kan in de toekomst een welzijnsinspecteur beter controleren of het goed gesteld is met de nertsen op de boerderij.
Zoals sommige mensen merken heb ik deze vorige alinea misschien duidelijker uitgelegd dan nodig is, maar dit even om alle misverstanden te voorkomen dat ik geen nertsen misbruik, maar dat ik onderzoek naar ze doen om hen een betere toekomst te geven. Nuja, deze exacte dieren zelf natuurlijk niet, maar hun nakomelingen/opvolgers in de volgende jaren. Mandy had vorige week een blog geschreven op haar site over dat ze samen met Mirjam 2 dagen heeft meegeholpen om een collega van ons te helpen met nertsenonderzoek. Daarop zijn een paar dieren’liefhebbers’ afgekomen die zeer onaardige en persoonlijk aanvallende reacties hebben geplaatst. Niets ernstigs op zich en daar wil ik nu ook niet verder op in gaan, maar daarom toch nog even een stukje extra duidelijkheid bij wat ik hier typ. Ohja, en ik heb besloten WEL foto’s te plaatsen. Eerder deze week had ik gedacht om mijn al bestaande foto’s te verwijderen. Maar, zoals ze hier in Denemarken zeggen “Er is veel geheimzinnigheid geweest rondom het houden van nertsen. Als het publiek niet openlijk informatie wordt gegeven dan gaan ze er natuurlijk iets achter denken dat er iets mis moet zijn.” Daarom is open informatie geven over de stand van zaken met de nertshouderij alleen maar goed. Voor alle partijen trouwens. Over openheid gesproken trouwens, er was laatst hier op Foulum en ook op de nertsenfarm een open dag. Ik ben er zelf niet geweest, maar er schijnen 350 mensen geweest te zijn. Behoorlijk wat. Ik kon dan ook de video’s niet gebruiken omdat de nertsen dan totaal niet meer hun eigen gedrag uitvoeren maar afgeleid zijn door alle bezoekers en dat er af en toe kinderen te zien waren op mijn camera’s hielp natuurlijk ook niet mee.
Ohja, en nog wat. Als iemand de foto’s niet “leuk” vind, dan is dat jammer voor die persoon. Ik vind het leuke foto’s, om de dieren die het zijn. Want nertsen zijn gewoon enorm grappige dieren en daarom leuk om te zien. Dat ze gevangen zitten, tja, dat is misschien wat jammer, maar er zijn wel meer dieren die gevangen zitten en als je daarvan foto’s ziet dan noem je het ook leuke foto’s. Dus, bij deze blog heb ik een stel prachtig leuke foto’s toegevoegd. (Is het te merken dat ik deze blog deels nog uit frustratie heb getypt? Vast niet!)

Maar op Foulum hebben we niet alleen nertsen. Ook koeien, varkens, pluimvee, kersenbomen, ehm.. nuja, heel veel gewassen, maar met dat laatste hou ik me niet echt bezig. Ik heb wel deze week een kleine tour gehad nog bij de koeien. Heel wat koeien krijgen in deze tijd namelijk jongen en wat is er nou niet schattiger dan een jong kalfje? Juist: meerdere jonge kalfjes!

Verder nog heel leuk nieuws: Marie, een van de Duitse meisjes met wie ik ook een paar keer heb gegeten, heeft haar PhD gehaald! Vrijdag was de defense zelf en zaterdagavond had ze een groot feest georganiseerd waar meer dan 50 mensen waren. Ik had nog een date voor die avond zelfs. Nuja, date.. een Italiaans meisje is nieuw in ons Merkur Kollegium en ze kende nog maar weinig mensen. Op zaterdagochtend had ik al samen met haar afgesproken om een yogales bij te wonen die Vicent gaf. Maar de feestavond was dus perfect om nieuwe mensen te leren kennen voor haar. Ze deed zelfs mee aan het cadeau dat Mirjam, Mandy en ik (en nu dus ook Laura) gaven aan Marie. Wel echt geniaal hoor, al zeg ik het zelf: een flesje wijn, mini stroopwafels, een leuke kaart en…. een pot met aarde met daar onderop in de pot een zwarte string en op de pot geschreven “Soil is sexy”. Oftewel, aarde is sexy. Dit namelijk omdat Marie het een keer over de uitspraak ‘soil is sexy’ had gehad tijdens een lunch met ons en omdat ze zelf haar onderzoek heeft gedaan over ‘gas transport en structuur parameters in verschillend behandelde soorten aarde’. Geniaal cadeau toch?

Tot slot krijgen jullie deze keer trouwens een ‘ontbijt-verslag’, omdat ik graag wil laten zien wat een supergezond ontbijt ik hier eet. Iedere dag stop ik er namelijk stiekem gratis “Foulum-fruit” in, ik heb nog nooit in een periode zo braaf iedere dag 2 stuks fruit gegeten!

 

under: Reisverhalen

16 Comments

  1. By: Johna897 on 22 June 2014 at 20:09      

    I’m really enjoying the design and layout of your website. It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme? Excellent work! cgebfcdbabff

  2. By: annemieke on 28 September 2011 at 20:28      

    Hey Cindy/Pretbekje,

    Levend gevilde dieren is afgrijselijk en gelukkig gebeurt dat ook niet op nertsfokkerijen (in ieder geval in Nederland en Denemarken, verder heb ik niet veel ervan gezien dus kan ik niets van zeggen) . De dieren worden hier op een nette manier gedood zonder dat ze daarbij lijden.

    En inderdaad, ik ben het met je eens dat ik ook denk dat de dieren beter af zijn in Nederland dan in China. Al ben ik nog nooit in China geweest en de berichtgeving is in sommige situaties nogal dubbel dat je het volgens mij echt zelf moet waarnemen om een goed oordeel te kunnen vellen. Maar, het probleem is wel, als hier in Nederland allemaal nertsenfarms moeten sluiten op een gegeven moment, dan valt die markt gewoon toe naar China. Oftewel, nog meer dieren die waarschijnlijk een slechter welzijn tegemoet gaan. In dat geval zou het beter zijn om de productie gewoon in ons eigen land te houden waar er meer controle en mogelijkheden voor goed welzijn zijn?

    Natuurlijk heb ik je stukje naar Mandy ook gelezen en daarop moet ik echt even reageren: wat een ***is die ex van jou. Je katten vermoord? Die gast heeft ze echt niet allemaal op een rijtje. Maargoed, daar was jij vast al achter want het is je ex. Ik kan me voorstellen dat je dat gevoel ook in je strijd tegen dieronrecht meeneemt.

    Dat honden&katten stelen heb ik trouwens wel eens wat over gelezen op internet, maar het komt me toch nog een beetje voor als een hoax. Tenminste, het gaat toch om de kledinginzamelingmensen die dat zouden doen? Vooral meldingen in Duitsland en eentje van ongeruste mensen uit Nederland. Het kan natuurlijk allemaal waar zijn, maar ik zou de lieve mensen die kleding inzamelen niet direct allemaal met een scheef oog aankijken, das ook niet de bedoeling natuurlijk. Oplettend zijn is natuurlijk nooit verkeerd, maar achterdochtig zijn wel :)

    Anyway, leuk met je gekletst te hebben, het ga je goed.
    Groetjes, Annemieke

  3. By: pretbekje on 28 September 2011 at 19:26      

    Annemieke,

    Ik zelf vind het niet zo netjes om ergens kort op te reageren en dan mn hoofd niet meer te laten zien, ik praat de dingen graag uit anders geeft t mij ook geen rust.
    Ik vind het fijn dat je me vertelt hoe t WEL eraan toe gaat in een nertsenfokkerij want ik wil geen verkeerd beeld hiervan hebben maar t neemt voor mij niet weg dat uiteindelijk toch dat met t beestje gaat gebeuren wat mij zo door laat draaien. Ook nu dat ik dit typ krijg ik zo’n akelig koud gevoel over me heen omdat ik weet wat zn lot is en dat is waar ik zo’n moeite mee heb. En toen ik begonnen ben met alles opzoeken via internet zie je ook de vieze filmpjes van het levend villen met het geschreeuw van de dieren erbij. Zelfs daar zijn zoveel mensen bij die reageren van I LOVE BONT, KILL THE ANIMALS dus min of meer heb ik een hekel aan het hele bontgebeuren gekregen. Ik probeer geen hekel aan mensen te krijgen maar dat is soms verdomd moeilijk. Ik zit er de laatste tijd erg diep in en het laat me ook niet meer los, ik zal nooit begrijpen waarom een dier voor luxe moet sterven. Maar ben blij om te horen dat je niet op dierenleed zit te wachten en dat had ik ook niet verwacht. Als je zo’n type was geweest was je ook veel brutaler naar mij geweest, ben blij dat we er normaal over kunnen praten.

    Ik zal zelf idd geen nertsen vrij laten want weet dat ze in de natuur niet meer kunnen overleven, zou dat wel kunnen denk ik dat ik de kooitjes graag opengooi, sorry maar zie het beestje liever zelf met zn bontje want hem staat t echt goed!

    Ik ben zelf nog niet op een nertsenfarm geweest omdat ik al die tijd bang ben geweest om tegen te komen wat ik niet wil zien. Maar nogmaals, t gaat mij t meest erom waarom die dieren daar zitten, t is zo niet nodig. Maar als t dan toch gebeurt denk ik dat ze idd beter in Nederland af zijn dan in China.

    Ik heb echt geen moeite met vegetarisch leven, ik heb die keuze als kind zijnde al gemaakt en ben inmiddels 35. T maakt me geen activist, ben ook geen zwevertje maar ik hou ontzettend veel van dieren. En hoe wil ik er tegen vechten als ik wel een koe of een varken zou eten, dan zou ik zelf oneerlijk bezig zijWist dat Annemieke met 2 nn geschreven werd maar met snel typen wil t wel eens mis gaan ;)
    Veel succes verder ermee!

    Gr Cin

    Mandy,

    Ik heb idd mn excuses nog niet bij je aangeboden omdat ik vond dat ik niet echt wat verkeerds heb gezegd. Nu achteraf gezien kan ik me wel voorstellen dat je je ook door mij aangevallen hebt gevoeld en dat wil ik niet. Je bent maar gewoon iemand die onderzoek heeft gedaan naar het gedrag en je bent niet de viller maar zo werd je wel aangegaan dus bij deze mn oprechte excuses.

    Ik heb sinds 2006 aan 1 stuk door alleen maar ellende meegemaakt, mn ex heeft als straf voor mij mijn 2 katten vermoord en daar zal ik nooit overheen komen. Deze beestjes kan ik niet meer redden, laat ik me dan wel inzetten voor de andere dieren. En zo ben ik dus ong een half jaar geleden met de verhalen over bont in contact gekomen, dit trok heel erg mn aandacht. Ik kon er niet meer van slapen, ik had mn momenten dat ik gewoon ging schreeuwen bij t zien van foto’s, huilen, trillen enz. Maar al dat is nodig om erachter te komen dat dit bij me hoort, dit is wat ik wil in mn leven! Vechten voor dieren want ik hoor hun schreeuw om hulp en er gaat sindsdien geen dag voorbij zonder dierenleed. Nu ben ik nog veel bezig met uitzoeken maar de tijd dat ik mee ga in demonstraties komt er ook aan. En dan ben ik niet het type van mensen aanvallen, ik wil ze graag info kunnen geven. De mensen die denken dat ze t goed doen door nep te dragen lopen vaak met hond of kat als kraag en dat gaat me gewoon echt te ver. Eigenlijk zit ik nog een beetje in het begin van alles maar hoop dat ik er nog genoeg over ga leren zodat ik duidelijke en eerlijke info kan brengen. En daarom vind ik ook dat er altijd ruimte moet zijn voor discussie, ik kan bijv weer veel met jullie info over de nertsenfarm. Dus ben geen vrijwilliger maar dat zou ik nu ook niet kunnen, ben hertellende van pfeiffer.

    Dat gevoel van een dier overnemen hoort echt vaak bij mensen met hsp (hoog sensitief persoon). Die hebben een inlevingsvermogen wat voor anderen vaak niet te begrijpen is en voor hun zelf heel moeilijk is om mee om te gaan. T is niet leuk om dit te voelen want we zijn ook maar een mens maar we nemen de prikkels tientallen keren heftiger op dan de “normale”mens en dat hou je niet tegen, dat hoort gewoon bij die persoon. T is niet makkelijk maar iets in me zegt dat ik dit niet voor niets zo voel, als je t je zo aan kunt trekken is t niet de bedoeling dat je t naast je neerlegt, lukt ook niet!

    Mijn reactie op verbeter de wereld, begin bij jezelf. Dit werd neer gezet en was tegen ons bedoeld en nu kan ik niet voor anderen praten maar ik weet dat ik het hart op de goeie plek heb zitten. En ik zie mezelf dan ook als een echte dierenvriend die daar niet over na hoeft te denken. En tuurlijk was t ook gedeeltelijk reactie omdat je aangesproken wordt maar toen duidelijk werd dat ik een andere cindy ben merkte ik ook wel dat ze niet meteen vond dat deze opmerking voor mij bedoeld was. Ik kan een mening hebben en ook ik zal wel eens verkeerd reageren maar je mag best weten dat ik me heel rot gevoeld heb. Ik heb tegen mezelf gezegd wat ben je nu aan t doen? Dit is niet wat ik wil, ik wil niet iemand aanvallen die onderzoek doet, ik wil wel info erover. Maar ik zal ook meteen even proberen uit te leggen waarom de rest wat heftiger reageerde. T is nog maar een dikke maand voordat de gasmaand eraan komt, dat is natuurlijk al frustrerend maar we komen ook weer steeds meer dingen tegen met kragen van zeehonden wat al lang verboden is en de laatste tijd is er heel veel bezig rondom bont. Er komt uit dat er honden en katten gevild worden, de katten worden hier zelfs gestolen omdat ze een mooier vachtje hebben dan de straatkatten in China, elke dag zie je berichten over dierenleed. Gisteren weer iets dat een stel jongeren een touw om de staart van een kat hebben gedaan en hem zo in het rond hebben gedraaid totdat het dier zn staart eraf gerukt werd. Ik kom er met mn verstand niet bij hoe zo’n grote kronkel in iemand zn hoofd past. We worden op straat weer dagelijks geconfronteerd met nog dikkere en grotere kragen en dit speelt vooral zo de laatste 6 weken dus bij sommige zit t vooral nu extra hoog. Kan je de combi beetje begrijpen, dikke kragen en over dikke maand worden miljoenen nertsen vergast en dan vertelt iemand dat ze leuke foto’s van nertsen heeft, gemaakt terwijl ze opgesloten zitten en op hun prachtige lot wachten. Dat dit bij sommige mensen erg verkeerd over kan komen kan ik wel begrijpen maar ik begrijp jou ook. Je wordt uit t niets door een aantal mensen aangevallen en je hebt alleen maar onderzoek gedaan.

    En wat dat meid betreft is dat niet verkeerd bedoeld hoor, t is eerder om juist wat losser te reageren maar dat zijn lettertjes en die vat je op zoals je t wilt lezen, dat is het vervelende aan internet.

    En ik vind jou niet walgelijk, heb ik ook niet gezegd. Als ik dat vond zat ik nu niet te typen maar heb wel respect ervoor dat je op zo’n nette manier reageert.

    Gr cindy

  4. By: Beekie on 28 September 2011 at 13:20      

    Hoi allemaal,

    Ik wil niet graag verder in discussie over de huishouding van de nertsen, maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat deze discussie zo aardig verloopt. Er zijn echter een aantal punten waar ik graag nog wat over wil zeggen… Niet om vervelend te doen, maar om nog wat zaken de wereld uit te helpen. Dan toch nog maar even de discussie aangaan!

    Timo: pretbekje heeft eerder op mijn blog gereageerd onder de naam Cindy, maar er was ook een andere Cindy die me behoorlijk heeft aangevallen. Daardoor heeft deze Cindy besloten om onder haar internetnaam verder te discussiëren. Dat die naam in contrast staat met het onderwerp van discussie, is een andere zaak.

    Cindy/Pretbekje: Ik zie dat je het bijgelegd hebt met Annemieke. Met mij echter nog niet, maar ik heb dan vooralsnog niet gereageerd (afwachtend hoe erg het kan worden op mijn blog…). Bij deze zou ik dus graag nog wat dingen vragen aan je.

    Wat bedoel je precies met “toen ik er net mee begon”. Waar begon je mee? Begon je met zoeken naar informatie op internet, petities tekenen, stoppen met leer/vlees/ect, of is er meer dan dat? (Bijvoorbeeld een baantje of vrijwilligerswerk ofzo). Ik ben oprecht benieuwd.

    Dan wil ik ook nog reageren op je zin “Zo erg dat het wel lijkt of het mij gebeurt dus ik voel ook echt die angst en paniek door mn lijf jagen”. Pas toen ik dat las, begreep ik waarom sommige mensen zo intens kunnen reageren op dierenhouderijen. De extreem sterke fysiologische reactie op empathie naar andere dieren, de verbinding met spiegelneuronen in de hersenen… Voor mij valt het kwartje. Nu kom ik vast over als een nerdy bioloog, maar dit is wel de manier waarop ik mensen en de wereld in zijn algemeenheid probeer te begrijpen.

    Over de dingen die je op mijn blog had geantwoord, verbaas ik me nog over dit: “echte dierenliefhebbers dat al jaren geleden hebben gedaan” in reactie op “verbeter de wereld, begin bij jezelf”. Ik snap je redenering daar helemaal niet. Kun je dat uitleggen?

    Dan nog wat dingen uit mijn blog:
    De nertsen lopen wel op metaal, maar de pootjes die ik heb gezien, zien er allemaal gezond uit. Ze lopen, spelen, liggen er op, dus ik denk niet dat ze pijn hebben. Ik heb geen gegevens daarover en ideaal grondmateriaal is anders, dat moet ik toegeven.
    Dat blokje hout was bedoeld als test of het dier angstig of nieuwsgierig is ingesteld. Dit om variatie in cortisol levels te kunnen verklaren. Ze reageerden allemaal nieuwsgierig met een greintje voorzichtigheid, waarbij ze het blok voorzichtig aanraakten en in beten. Dat lijkt mij een teken dat ze zich goed genoeg in hun vel voelen. Van bijvoorbeeld depressieve varkens weten we dat ze absoluut geen reactie tonen naar een bal als novel object en het zelfs uit de weg gaan.
    Nogmaals, deze nertsen lopen hun pootjes niet kapot en het is dus positief dat alle nertsen reageerden op de blokjes. Vandaar ik niet zo negatief ben over deze nertsenboerderij waar Annemieke en ik nu zitten.

    Fatsoenlijk eten zal ik niks over zeggen. Zelf doe ik een onderzoek naar dressuurpaarden, ik heb slechts 2 dagen meegeholpen op de mink farm.
    Vrijheid echter wel. Het vrijlaten van deze nertsen zal er voor zorgen dat ze in competitie gaan met elkaar en met andere predatoren zoals dassen. Ze leven hier ook niet meer in het wild, dus je verstoort dan ook nog eens het ecosysteem door een exoot uit te zetten.
    Ik ben het met je eens dat nertsen vrij horen te leven, alle dieren overigens. Gedomesticeerde dieren en gefokte dieren die nooit geleerd hebben te overleven, kun je echter beter niet vrijlaten. Dat gaat fout voor de dieren en de omgeving.
    Ik heb jou echter niks horen zeggen over ‘kooitjes openzetten’, maar ik wou het toch even kwijt dat dat echt erger is voor de dieren dan ‘slechts de huisvesting verbeteren’.

    Tot slot wil ik nog een opmerking maken die waarschijnlijk verkeerd gaat vallen: Je zei dat je altijd respectvol reageert, maar ik vind de aanhef ‘meid’ echt ontzettend denegrerend klinken. Op deze blog, van Annemieke, reageer je echter veel redelijker. Ik sta volledig achter wat Annemieke zegt, van ‘dieren horen vrij te zijn’ tot aan ‘ik kan mijn vlees helaas niet missen’.

    Hopelijk zie in ieder geval jij nu in dat ik echt zo slecht niet ben als wat de meesten van mijn aanvallers van me denken…
    Op het moment dat ik dit schrijf, schijnt de zon en kijk ik uit over een grasveld. In mijn blog van vanmorgen staat dat ik vanochtend een koolmees heb gezien. Als ik echt zo walgelijk zou zijn, zou ik dat toch al niet boeiend vinden?

    x. Mandy / beekie

  5. By: pretbekje on 28 September 2011 at 08:37      

    Timo,

    Ik wil niet perse de nertsen boven andere dieren plaatsen want ik kan geen enkel dierenleed accepteren maar zal proberen uit te leggen waarom juist dit me zo erg bezig houdt. T gaat niet alleen om de nertsen maar het complete plaatje bont. Alleen al voor bont is het voor zoveel dieren afzien, nertsen, vossen, honden, katten, konijnen, chinchilla’s enz enz…. Het is zelfs al zo erg dat in nederland al lokemmers zijn gevonden om zo honden en katten uit huis te lokken, ze te vangen en te vervoeren naar China en die landen. Daar worden de dieren vaak levend gevild en komen als “nep” bontkraagje terug europa in. Veel mensen weten dit niet en ik vind het wel belangrijk dat mensen ervan op de hoogte zijn. Toen ik er net mee begon wist ik niet eens dat nederland nertsenfokkerijen had en daar ben ik zo van geschrokken dat wij hieraan meedoen en dan bedoel ik het dieren doden voor luxe omdat het toevallig “mooi”staat. Wij staan op de 3e plaats van de wereld als het om bont gaat en dat vind ik echt erg. En tuurlijk zou ik willen dat ik alle dierenleed aan zou kunnen pakken maar dan denk ik dat je me binnen paar weken weg kan slepen. Ik heb natuurlijk ook nog een eigen leven en vind als je iets goed wilt aanpakken moet je niet met 1000 dingen tegenlijk bezig zijn, zeker als het om dierenleed gaat en je er erg gevoelig voor bent. Wel probeer ik zoveel mogelijk petities te tekenen. En het maakt mij geen mega activist maar ik let idd wel op dat ik geen leer enzo draag, ik vind het gewoon niet nodig om een dood dier aan mn lijf te hebben of op mn bord.
    Hoe ik aan deze blog ben gekomen, tja via via, zou de weg niet meer weten…
    En het is ook wat je zegt, er zijn mensen die wel aanvallend reageren maar dat is niet mn bedoeling, ik heb daar niks aan en ik bereik daar ook niks mee. Maar ik hoop dat je nu wel begrijpt dat het plaatje bont me slapeloze nachten bezorgd en ik wil je best een keer de berichten doorsturen over het honden en kattenbont zou je daar interesse in hebben! Maar dat betekent nog steeds niet dat ander dierenleed me koud laat, moet er niet aan denken dat een dier getest wordt voor mijn make upje, dan maar geen zooi op mn gezicht. Ik zal ook eerlijk zeggen dat dieren echt mn beste vrienden zijn, van de mensen heb ik t niet zo moeten hebben dus mijn hart voor dieren is ook veel groter als voor mensen. Want het zijn de mensen die zich het recht nemen dit allemaal met een ander levend wezen met gevoel , paniek en angst te doen en ik kan me echt in een dier verplaatsen. Zo erg dat het wel lijkt of het mij gebeurt dus ik voel ook echt die angst en paniek door mn lijf jagen. Heel moeilijk als je dat zelf niet hebt om dit te begrijpen maar het heeft er voor een groot deel mee te maken om niet met de rest van de maatschappij mee te doen maar bewust te leven. Ook hier zeg ik gewoon eerlijk dat ik een persoon ben die geniet van een fluitende vogel, de bladeren die verkleuren in de herfst, ik vind dat heerlijk! En ik ben blij dat ik dit heb want dat geeft me wel soms ff de rust om te zien dat er ook nog echt hele mooie dingen in de wereld zijn. Ik kan niet meer tegen al die shit om het even zo te zeggen, kinderen die verkracht worden, dieren mishandeld zo erg dat ze gewoon dood getrapt zijn, bejaarden die bestolen worden en het hele gezicht dik geslagen. En ik zal het altijd opnemen voor wezentjes die het harder nodig hebben als ik, dat geeft me een voldaan gevoel, als ik me gewoon omdraai en er niks tegen probeer te doen ben ik geen haar beter als de rest!
    Fijn dat je toch nog even hebt terug gereageerd, hebben we weer wat onzin opgelost ;)

    Annemieke,

    Ik reageer later nog ff terug op jouw bericht, heb nu beetje haast maar je hoort nog van me

  6. By: Timo on 28 September 2011 at 00:03      

    Lief Pretbekje,

    Toegegeven mijn reactie was uiteraard om te provoceren. Als u uw eigen reactie naleest, kunt u ondanks dat er weinig verkeerds in staat toch een ondertoon van provocatie aanwezig is (bijv. de notie het zich niet kunnen verplaatsen in uw visie en het gedeelte in hoofdletters).
    Daarnaast is mijn aanhef geboren uit een afkeer van mensen die anoniem commentaar leveren op privéblogs. Gemiddeld genomen wordt hier weinig steekhoudends gezegd en met die zienswijze heb ik ook uw reactie gelezen (wat bijdraagt aan de provocerende toon). Vandaar de term laf, de verhoudingen binnen zo’n discussie zijn scheef omdat de anonieme persoon geen verantwoording hoeft af te leggen (iets wat u doet, mijn complimenten).
    Het laatste punt dat ik wil aanstippen is het feit dat uw collegae een andere manier van reageren hebben. Vanwege deze verschillen in aanpak zullen meer serieuze reacties eerder als aanvallend beschouwd worden.

    Dit uitgelegd hebbende hoop ik dat ik u kan verleiden tot een reactie op mijn voorgaande punten? Voor uw gemak zal ik ze hieronder nogmaals samenvatten:
    – Waarom verkiest u de nerts boven andere levensvormen die gebruikt worden voor de luxe van de mens (ik geef in deze als voorbeeld proefdieren waarop elk medicijn, cosmeticaproduct en menig voedselverwerkingsproces getest zijn).
    – Hoe bent u bij deze privéblog gekomen en wat heeft u bewogen om hierop te reageren?
    – Bent u ook zo betrokken bij de veeteelt voor onze eigen voedselverziening of onthoudt u zich slechts van het eten van vlees en dragen van leer?

    Het zou mij verheugen als u hier alsnog een reactie op zou geven.

    In afwachting van uw reactie.

    P.s. Ik ben blij te kunnen vermelden dat de woorden die ik gebruik mij financieel niet slechter maken.

  7. By: annemieke on 27 September 2011 at 22:23      

    Hoi Pretbekje,

    Ik ben, oprecht, blij dat jij het bent van Mandy’s blog die reageert op deze. In ieder geval duidelijk iemand waarmee te praten valt in vergelijking met sommige personen die alleen korte verwijten op haar site zetten. Op het ‘Lafbekje’ van mijn vriend zal ik niet ingaan, hij is zijn eigen persoon en zal daar mocht hij het nodig vinden wel een eigen reactie op plaatsen.

    Ik loop nu trouwens al een tijdje mee op de nertsenfarm hier en ik kan eerlijk zeggen dat ik om te beginnen totaal niet het idee heb dat hun voedsel smerig is. Nee, ik zou het zelf niet hoeven, maar ik hoef ook geen hondenbrokjes of kattenmix (al heb ik het wel geprobeerd een keer want het rook zo lekker, maar nee, toch niet mijn smaak), maar voor de dieren zelf is het een mix tussen vlees en vis, wat ze in hun vrije leven ook zouden eten. Het vergaat hen ook niet smerig, iets wat al aan de nertsen zelf te danken is omdat ze zindelijk zijn en dus alleen aan het einde van hun kooi hun ontlasting laten gaan dat in een geul terecht komt die automatisch schoon gemaakt wordt. Dan het verschrikkelijk erbij zitten. Ik neem aan dat je op het formaat doelt. Dat kan natuurlijk altijd groter, maar dat is net zo goed als je thuis huisdieren hebt of eigenlijk wel bij alle dieren in gevangenschap. Hoeveel mensen zijn er wel niet die honden hebben, ze het overgrote deel van de dag in de bench laten zitten en ze er alleen even uithalen als ze thuis zijn uit hun werk? Of papegaaien die nooit uit hun kooi komen om hun vleugels te strekken? Toch hebben de nertsen het echt niet slecht met hoe ze erbij zitten. De dieren in groepshuisvesting hebben 3 verdiepingen en een nestbox. Ze maken van alles afwisselend gebruik, klauteren heen en weer en kunnen zo kiezen of ze wel of niet bij elkaar in de buurt willen zijn. De paarsgewijsgehouden dieren hebben een verdieping met daarbij een nestbox en een hangende cilinder die ze vaak op een zelfde manier gebruiken als de bovenste verdieping van de groepshuisvesting: uitzicht. Daarbij gebruiken ze die veel om te spelen. De dieren komen niet gestrest over. Heb je trouwens weleens een nertsenfarm bezocht zelf? En dan dus niet met het doel om ze allemaal vrij te laten (niet doen!), maar gewoon uit interesse om er meer van te leren?

    Phoe, lijkt mij zwaar hoor, geen vlees eten en geen leer dragen enzovoort. Wat dat betreft respect voor jouw principes, ik zou het niet kunnen en ook niet willen trouwens. Laatst had ik dan wel een heerlijke maaltijd met tofu op, maar mijn vlees en vis zou ik toch teveel missen.

    Maar inderdaad, ik ben het ermee eens, we hebben allebei onze mening geschreven en daar kunnen we het het beste maar bij houden. Discussiëren via internet mist soms ook net de nuances die je in een echte discussie nodig hebt. Dierenleed kan ik zelf ook niet aanzien. Lijden is dan ook iets dat ik zeker niet graag zie bij dieren en alleen maar wil voorkomen, dus daar zitten we helemaal op één vlak. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die daar wel tegen kan. Gelukkig krijg ik er zelf geen paniekaanvallen bij, want dan zou ik als bioloog niet echt functioneel meer kunnen werken.

    Anyway, een fijne avond verder,
    Annemieke (dubbel n )

  8. By: pretbekje on 27 September 2011 at 21:11      

    Timo,

    Aan jou ga ik niet veel tijd besteden, op het moment dat je het woord pretbekje juist weet te schrijven kun je nog eens reageren!!! Vind je jouw reactie niet een tikkeltje overdreven, ik scheld geen mensen uit, ik heb gewoon een mening en gelukkig zijn er mensen die het aan het hart gaat dat er zo gemakkelijk een keuze tussen leven en dood gemaakt wordt. Maar als dit jouw manier van reageren is dan zijn wij uitgepraat en heb je mij niet weg gejaagd!!!

    Anemieke,

    Respect voor jouw reactie want die ziet er een stuk normaler uit als die van je vriend, hij kan nog wat van je leren, dure woorden is niet alles!!
    Jij snapt waarom ik zo reageer en ik merkte in jouw blog dat je een deel meenam aan frustratie over de vorige reacties en dat vind ik jammer want zo blijft het heen en weer stomme reacties geven. T geeft een stuk uitdaging en tuurlijk gaat 1 van ons erop reageren en dat is ook de enige reden waarom ik zo reageer. En wat ik bedoel met discussies en daar wat van kunnen leren is het volgende: Ik heb idd het idee dat die dieren er verschrikkelijk bij zitten, smerig eten krijgen en het ze gewoon smerig vergaat. Er is niks beters dan dat mensen die mij wat dat betreft op een andere gedachte kunnen brengen dat ook doen. Ik wil niemand voor zn hoofd stoten alleen blijft t voor mij erg moeilijk te acceperen dat deze dieren voor luxe gedood worden en uiteraard is dat met elk dier hetzelfde. Neem aan dat je dan ook wel begrijpt dat wij niet onze mond opentrekken en vervolgens ‘s avonds een biefstuk op ons bord hebben liggen want dat zou hypocriet zijn. We eten geen vlees en dragen geen leer, tenminse ik niet en de mensen die samen met mij tegen bont zijn.
    Ik wil hier verder ook geen woorden meer aan vuil maken, ieder heeft zn mening maar er gaan zich uiteindelijk mensen mee bemoeien zoals jouw vriend waar ik me niet door laat uitmaken voor lafbek. Ben er niet boos om maar het is een combie van niks.
    Sorry voor jou als jij je erger aangevallen hebt gevoeld dan mijn bedoeling was want ik probeer echt wel normaal naar de mensen te reageren maar soms zijn er punten waar je van mening verschilt en dan kunnen reacties in letters veel heftiger overkomen. Hebben alletwee ons zegje gedaan en dan is t toch goed zo? En t is niet om tegen je vriend in te gaan want begrijp wel dat hij voor zn vriendin op wilt komen maar jij weet de dingen veel beter af te handelen, hij maakt er ruzie van want de titel begint al met lafbek en dat slaat natuurlijk nergens op! Met zo’n persoon wil ik helemaal niet praten want als hij namelijk mn vorige bericht nog eens naleest zal hij zien dat ik weinig verkeerds heb gezegd, puur een reactie op deze blog. Dierenleed zit bij mij heel erg hoog, als kind zijnde kreeg ik al zware paniekaanvallen als ik op tv iets met een dier zag gebeuren en ik verwacht niet van jou dat jij me zomaar begrijpt. Maar wat zou het fijn zijn als je 1 dag kon voelen wat ik voel, dan zou je me als de beste begrijpen. Ben blij dat wij in elk geval wel normaal op elkaar kunnen reageren maar lettertjes komen vaak gewoon gemener over, je ziet er geen persoon of karakter bij.

  9. By: Timo on 27 September 2011 at 17:48      

    Hooggeacht Lafbekje,

    Wellicht herkent u in deze aanhef tevens enige vorm van frustratie? Ik betreur te moeten bekennen dat dit het gevolg is van futiele reacties op interessante blogs als bovenstaande.

    Waarom stel ik dat uw reactie weinig ter zake doende is? Ten eerste treft het mij als zeer vreemd dat u de nerts lijkt te verkiezen boven alle andere levensvormen die gebruikt worden voor de luxe van ons als mens. Er zijn immers talloze voorbeelden te noemen waarin dit het geval is.
    Tevens verbaast het mij dat u spreekt van een discussie waarin er dingen van elkaar geleerd zouden kunnen worden, hoewel de toon van uw reactie meer indoctrinerend van aard is. Het lijkt dat u in deze kwestie alle zienswijze niet gelijk de uwe per direct van de hand wijst. U bent welkom deze stelling van enige tekst en uitleg te voorzien.

    Ergens vind ik het ook curieus dat u zich zo opwindt over het feit in deze privéblog gesproken wordt over leuke en schattige dieren. Bestaat de mogelijkheid niet dat u zoveel moeite heeft met het feit dat er in november 4 miljoen nertsen “aan het gas gaan”, gezien deze diertjes adorabel zijn? Is immers, ethisch gezien, het leven van de miljoenen varkens, koeien en pluimvee niet even beschermwaardig als dat van ons meer pluizige vee? Uw energie zou in deze kwestie meer effect hebben op de huidige situatie.

    Ik zou u zeer erkentelijk zijn indien u zich in de toekomst zou onthouden van dergelijke reacties op privéblogs, waar u in feite niets mee van doen heeft. Het is tevens de overweging waard of het wenselijk is om de onderzoekswens van begaafde jonge wetenschappers te ondermijnen die in dit veld werkzaam zijn. Deze acties zouden slechts gevolgen hebben voor het welzijn van het door u zo geliefde dier.

    Hoogachtend en mij aansluitend bij de reactie van mijn vriendin.

  10. By: annemieke on 27 September 2011 at 15:23      

    Beste Pretbekje,

    Ok sorry, je hebt gelijk, het ‘liefhebbers’ had niet tussen aanhalingstekens hoeven staan. Natuurlijk zijn jullie liefhebbers van dieren, maar de manier waarop jullie op Mandy haar blog reageerden kwam meer over als die van dieren-activisten dan liefhebbers. Met betrekking dus tot het open gooien van kooien dat verschillende malen is genoemd bij haar, terwijl dat gewoon totaal geen oplossing is.

    Dieren voor luxe doden, dat gebeurt ook met dieren doden voor vlees. Want in principe hoef je ook geen vlees te eten en kan je vegetarisch prima leven. Of dieren doden voor het leer in je schoenen. Of huisdieren houden terwijl je niet altijd genoeg tijd hebt om het dier aandacht te schenken. Een van de ergste dingen vind ìk nog wel paarden afmaken als ze maar een klein mankement hebben, enkel omdat ze niet meer in wedstrijden mee kunnen doen. Het gebeurt allemaal en je bent waarschijnlijk zelf ook ‘schuldig’ aan een of meer van die dingen. Niet dat dat uitmaakt, maar ik wil ook even de kant laten zien dat nertsen niet de enige dieren zijn die puur voor luxe worden gedood.

    Wat betreft je mening over de foto’s, dat is je prima goed recht, ik heb ook gezegd dat ìk het leuke foto’s vind. Iedereen mag daarover zijn/haar eigen mening vormen. Dus ook wat je later zegt, dat is een punt van meningsverschil en naar mijn idee hoeft daar verder ook geen discussie over gevoerd te worden. Iedereen recht op een eigen mening toch?

    De blogs is niet uit frustratie getypt. Ik typ deze blog voor mijn familie en vrienden (en eventuele internet-passanten) om te laten zien hoe ik mijn tijd hier in Denemarken doorbreng. Een blog zonder gevoel is geen blog, maar een saaie opsomming van feiten. Dus natuurlijk komt er wat gevoel naar boven en bij deze wat frustratie. Het is juist gezond om frustratie van je af te schrijven, maar bedankt dat je je zo’n zorgen maakt om mijn gezondheid.

    Weinig tot niets verkeerds gezegd? Ik zal even een paar opmerkingen overnemen voor mensen die de andere blog niet hebben gelezen:
    “Maar ik krijg de indruk dat je vooral bezig bent met scooren van punten en schemaas maken dus dat je dan geen tijd en ruimte voelt blijkbaar om te kijken hoe het werkelijk met die dieren gaat. Onbegrijpelijk dat jij met zo’n goed stel hersens je hier voor inzet.”
    “Walgelijk hoe je deze dieren ziet als proefdieren, zegt genoeg over jou.”
    “Walgelijk!!!!!Dat je zoiets doet voor je plezier?!Interessanter zou zijn om eens te gaan onderzoeken hoe mensen zich zouden voelen als ze opgesloten zitten in een veel te klein hok,moeten kruipen op draadstaal en dan eens kijken hoe ze reageren als er vreemde voorwerpen voor hun neus worden gehouden.Echt,zou zeggen: probeer eens uit en kruip eens in zo’n hok. Ik kom het wel met plezier onderzoeken!!!!!”
    “dat jij nog kan slapen s’nachts”
    Even een stel voorbeelden dus van aanvallende reacties op de persoon die de blog geschreven had. Niet heel gek toch om je dan ‘aangevallen te voelen’?

    Ik heb overigens nergens gezegd dat ik niet nadenk over wat er ‘uiteindelijk met die beestjes gaat gebeuren’. Een van de eerste dingen waar ik aan dacht voordat ik deze studie ging doen was dan ook wel hoe ik hier tegenover stond. Feit blijft, de dieren zijn al in gevangenschap, dus ik kan net zo goed onderzoek naar ze doen, daar verbetert alleen maar mogelijk hun situatie mee. En natuurlijk, als je af en toe langs die dieren loopt en ze grappige capriolen uithalen denk je wel eens bij jezelf ‘he jammer, jij wordt straks een bontjas’. Maar er is niets dat ik daaraan kan veranderen. Bij varkentjes kan ik ook denken ‘jij ligt over een tijdje bij de slager’, om vervolgens toch bij de supermarkt een stuk vlees te kopen. Niet omdat ik geen gevoel heb of er niet over nadenk, maar juist omdat ik er wel over nadenk en de beslissing maak voor mijzelf dat ik en mijn geweten daarmee kunnen leven.
    En natúúrlijk mag je het er moeilijk mee hebben dat in november weer miljoenen nertsen sterven. Je mag het er ook moeilijk mee hebben dat er heel veel andere veedieren sterven. Maar, de persoonlijke reacties (zoals hierboven geciteerd) komen nogal hard over. Zeker toen op Mandy haar blog die maar 2 daagjes mee hielp met een collega om onderzoek te doen en dan opeens zo’n enorme lading over zich heen kreeg.

    Ik heb deze blog geenszins bedoeld om mensen in de zeik te nemen met een hart voor dieren. Hart voor dieren heb ik zelf ook. Maar, zoals ik al typte, de blog kwam DEELS ook voort uit frustratie, en zoals jij in je eigen reactie al hebt gemerkt reageer je dan misschien iets harder dan je normaal zou doen. Dus, mijn excuses als jij (of anderen) je persoonlijk aangevallen voelt (iets dat nog niet op Mandy haar blog is verschenen vanuit de reacties op haar blog, dat zou ik wel netjes vinden).

  11. By: pretbekje on 27 September 2011 at 14:14      

    Ik ga hier dus wel op reageren…. Ten eerste vind ik het niet nodig dat er staat dieren “liefhebbers” alsof we uit onze nek kletsen en dat dus niet zijn. T enige wat we willlen is dat deze onzin ophoudt om dieren puur voor luxe te doden en als daar van jullie kant geen begrip voor is dan zijn we heel snel uitgepraat.
    Ten tweede zal je mij elke foto voor kunnen leggen van een dier die opgesloten zit, er zal bij mij nooit uitkomen dat dat een leuke foto is. Ik geniet van een dier als hij vrij is!
    En als jij je blog uit frustratie typt dan denk ik dat je andere dingen met je leven moet gaan doen want dan is dit niet gezond voor je!!!
    Dat jullie zich zo snel aangevallen voelen vind ik zelf wel erg ver gaan, er is weinig tot niks verkeerds gezegd. Je een beetje verplaatsen in mensen die tegen bont strijden moet jou laten inzien dat een opmerking als leuke foto’s van opgesloten nertsen verkeerd over kunnen komen. Dat is gewoon t punt waar t meningsverschil ligt en daar komen discussies van en die zijn niet verkeerd, op die manier kun je iets van een ander leren. Maar voor mij blijft feit dat als de nertsen zelfs in een mooi paleis zaten met geweldig eten enz dat de mensen t dier gebruiken voor luxe en dat blijft complete onzin!!! In nov gaan weer miljoenen nertsen aan t gas, MOGEN WE HET DAAR VERDOMME MOEILIJK MEE HEBBEN??? Dat t jullie niks doet en jullie alleen maar lieve schattige beestjes zien zitten en niet erover nadenken wat er uiteindelijk met die beestjes gaat gebeuren dat is niet ons probleem en niet jouw taak. Wij staan voor onze mening en daar zul je mee moeten dealen net zoals wij dat met commentaar terug moeten doen. Als we fatsoenlijke volwassen mensen zijn kunnen we hier ook fatsoenlijk over praten maar deze blog vond ik meer een stukje in de zeik nemen van de mensen met een hart voor dieren vandaar dat ook mijn reactie dit keer niet zo aardig is als de vorige keer.

  12. By: Jacqueline on 27 September 2011 at 11:42      

    Hoi Annemieke, Werk zelf bij de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierenhouders (NFE). Leuke verhalen over nertsen. Toch weer eens een ander dier dan varkens, koeien en kippen. Aangezien er niets mis is met hun welzijn (alom bewezen door specialisten die daar ook werkelijk verstand van hebben) heeft de nertsenhouderij inderdaad niets te verbergen. Lof voor je aanpak en verwoording. Ben benieuwd naar de uitkomsten van je onderzoek. Succes verder!

  13. By: Beekie on 26 September 2011 at 08:41      

    En jij krijgt geen rare reacties… Mss maar goed ook :P
    Wat zou er gebeuren als ik in een nieuwe blog een link naar deze blog zet? >:)

    Ontbijt ziet er erg lekker uit trouwens, en de foto’s zijn… leuk!

  14. By: Milan on 25 September 2011 at 23:41      

    Hej annemieke,

    Leuke blogs :) Zeker de foto’s gewoon posten, lang leve de openheid.

    P.S.: Lekkere pannenkoekjes hoor!

  15. By: annemieke on 25 September 2011 at 22:42      

    Prima schat, doe ik, dat ontbijt maken.. als jij dan ook tegelijkertijd met mij opstaat!

  16. By: Timo on 25 September 2011 at 22:40      

    Eerst! En ik zag net 2 keer de foto’s, ook ergens halverwege… Als er mensen je lastig vallen, dan kom ik ze wel even weg jagen hoor! Je mag trouwens ook wel zulk ontbijt voor mij maken als ik er over 2 weekjes ben!

Leave a response






Your response:

Categories